Over de Netflix-cultuur

Over de Netflix-cultuur

Over de Netflix-cultuur

Netflix-cultuur in geur en kleur beschreven. Om met de deur in huis te vallen: wat een goede verhalenverteller is Marc Randolph! In dit boek beschrijft de medeoprichter en eerste CEO de eerste jaren van Netflix in geur en kleur – en van binnenuit. Ik las het boek “Dat gaat nooit lukken” met plezier en heb mijn belangrijkste take aways op een rijtje gezet voor je. Binnenkort interview ik Marc voor ons volgende boek SuperVISIE maar daarover een andere keer meer. Nu alle aandacht voor zijn boek.

  1. Netflix excelleerde keihard op een aantal ‘softe’ gebieden (mindset, cultuur):
  • De Netflix-cultuur is volgens Randolph ontstaan uit gedeelde normen en waarden van mensen met verschillende werk-achtergronden. “Netflix bood ons de kans te werken op een plek waar we altijd al van droomden. De kans om het ditmaal aan te pakken zoals jij het wilt. Cultuur is niet wat je zegt. Het is wat je doet.”
  • Allereerst hadden ze een heldere focus (“Het Canada Principe” herinnerde mensen eraan dat de focus in eerste instantie op de thuismarkt VS lag). Tegelijkertijd toonden ze ook de wendbaarheid om in te spelen op de vele veranderingen die op hen afkwamen: in technologie (DVD, online), consumentengedrag (abonnementen) en marktdynamiek (Amazon, Blockbuster).
  • Daarbij was de grootste kracht achter Netflix de ongelooflijke energie die mensen in een bedrijf stoppen zonder ook maar enige vorm van zekerheid of comfort te hebben. Randolph schrijft dat de leiding van Netflix ‘iets verrassend eenvoudigs’ over mensen ontdekte: “Mensen willen behandeld worden als volwassenen. Ze willen gaan voor een missie waarin ze geloven, ze willen een concreet probleem oplossen en de ruimte te krijgen om dat te doen. Ze willen omgaan met andere volwassenen, die vaardigheden hebben die te respecteren.”

 

“Cultuur is niet wat je zegt. Het is wat je doet.”

  1. De schaduwzijde van de Netflix-filosofie…
  • Je krijgt alle ruimte, zolang je presteert. Kortom, wat topsporters al lang gewend zijn. En dat werkt dus met mensen die deze deal aan gaan. Patty McCord, voormalige HR-baas van Netflix beschreef dit in haar boek Powerful (Krachtig, zo heet de vertaling) al heel duidelijk: “Bij Netflix staat presteren centraal. Een team is dus iets anders dan familie.” Nu denk je wellicht dat dit heel Amerikaans is maar als je even uitzoomt dan zul je erkennen dat in Europa in realiteit veel mensen tegenwoordig dezelfde druk ervaren. Ook bij klassieke organisaties waar vaak helemaal geen sprake is van groeivibes zoals bij Netflix. Ga maar eens na in je omgeving hoeveel mensen te kampen hebben (gehad) met een burnout of met mensen die juist vastzitten (bore-out, gouden kooi, comfortzone). Randolph stimuleert je om na te denken waar je je tijd en energie in stopt. Een pleidooi waar ik me heel goed in kan vinden, natuurlijk.
  1. Geluk speelt een enorm grote rol als je het succes van Netflix analyseert:
  • Tussen de spannende verhalen door nuanceert Randolph gelukkig. Naast de Netflix-cultuur speel ook geluk een grote rol, zo erkent hij. Overnames door concurrenten als Blockbuster en Amazon gingen niet door maar dat had ook anders kunnen lopen.
  • Je kunt het geluk wel een beetje helpen. Door een aantal zaken extreem gedreven op te pakken met een groep mensen die heel graag keihard aan de slag gaat, zoals hierboven beschreven.
  1. De samenwerking tussen twee tegenpolen
  • Reed Hastings, de huidige CEO en Marc Randolph zijn twee tegenpolen. Hastings komt in het boek naar voren als de keiharde, gefortuneerde, door logica gedreven zakenman met een laserscherpe focus en Randolph als de energieke creatieveling die zich in een snoepwinkel waande. De volgende passage deel ik graag met je: “Elke werkdag kon ik kiezen uit honderden, wat zeg ik: duizenden problemen om aan te werken. En aangezien ik baas was van en omringd werd door brilljante mensen, hoefde ik alleen maar dingen te doen die ik interessant vond. Dat is een van de grote genoegens als je aan het roer staat van een start-up in de beginfase.” Als je al het bovenstaande combineert dan ben je als lezer niet verrast dat even later in het boek, Hastings keihard ingreep en Randolph overtuigde om voortaan samen het bedrijf te leiden. “In de volgende fase is nog meer focus nodig om te overleven”. Na een paar succesvolle jaren waarin het bedrijf naar de beurs ging, stapte Randolph uit. Hastings leidt het bedrijf nog steeds en is dan ook het gezicht geworden van Netflix.
Is het boek een echte aanrader?

Jazeker. Het leest lekker weg, al had het iets minder dik (368 pagina’s) kunnen zijn. Het is extra boeiend voor mensen die geïnteresseerd zijn in onderwerpen als leiderschap, innovatie, Silicon Valley, de Netflix-cultuur, hoe je een startup laat groeien, hoe je leert van je fouten, hoe een cultuur van radicale eerlijkheid eruitziet en wat het met je doet.

Als je als leidinggevende een groep jonge medewerkers (Millennials en straks Gen Z) in je team hebt, zorg dan dat je dit boek over de Netflix-cultuur leest. Denk nog maar eens aan die passage hierboven: “Mensen willen behandeld worden als volwassenen. Ze willen gaan voor een missie waarin ze geloven. Ze willen een concreet probleem oplossen. En de ruimte te krijgen om dat te doen. Ze willen omgaan met andere volwassenen, die vaardigheden hebben die te respecteren.” Positieve impact maken met gelijkgestemden.

Wat mij aanspreekt is zowel de toon (vol zelfspot, radicaal openhartig over ADHD) als de inhoud (de rol van de Netflix-cultuur in dit succesverhaal). En, ook al lees ik dit soort boeken het liefst in het Engels, deze vertaling is echt goed.

Een boek dat je echt in een keer uitleest en niet op tafel legt of meteen in de kast parkeert.

Tot slot: wat een goede zet van zijn uitgever om de beoogde gids voor start-ups (daar maakt Randolph melding van in het dankwoord) om te buigen naar een persoonlijk verslag van een bijzondere periode bij het bedrijf dat de afgelopen jaren onze huiskamers massaal veroverde. Het leidt tot een uniek inkijkje in de Netflix-cultuur. Een boek dat je echt in een keer uitleest en niet op tafel legt of meteen in de kast parkeert. Bovendien vullen dit boek en dat van McCord elkaar goed aan.

 

Patrick Davidson publiceerde onlangs het boek ‘Werkvuur: hoe energieke mensen & teams positieve impact maken’, samen met Hans van der Loo. Patrick is een veelgevraagd spreker en dagvoorzitter en is te boeken via Management Boek. Voor meer interviews en boekbesprekingen kun je terecht in de blogsectie van deze website.

Leave a comment